böker..

.. filmer och fakta om förintelsen har intresserat mig så länge jag kan minnas. Cina Holmberg:"Snart är det slut med oss överlevare". Jag har fått möjligheten att lyssna till en mans berättelse om när han var fånge på auschwitz koncentrationsläger och efter det fick jag möjligheten att bytta några ord med honom. Och efter att jag läst siomas bok -Med föintelsen i bagaget- träffade jag han då han var i trakterna och föreläste och även med honom fick jag bytta några ord. Och jag skulle inte tacka nej till fler berättelser.

Hittills har jag bera läst en bok -Flickan som överlevde (Barbie Probert-Wright och Jean Ritchie)- som berättar allt på ett annat sätt, denhär flickan var inte på något koncentrationsläger, och jag skulle kunna säga att hon råkade inte ut för hämskheter om man gerför mot allt de andra jag läst och sätt på filmer eller dokumentärer. Eller häskheter fick hon vara med om men de var av folket, som led av att det varit krig i deras land. Det är en bra bok och jag rekomenderar er om att läsa den!

Jag vet inte vad det är som gör mig så intreserad, det är inte det att jag vill vet vilka hämskheter det råkat ut för. Men hur är det hela möjligt, jag har även tagit reda på den del fakta om Adolf Hitler och vet att hans uppväxt inte har varit den lättaste, han hade en hämsk far och vad jag tror måste de vara det som satte sina spår. Här är nedan finns det några fler av de böker/filmer jag läst/sätt..



Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0