Ugnspannkaka.

Nu är jag mätt, har precis ätit ugnspannkaka, vilket var väldigt lång tid sen senast! De första jag kom att tänka på när mamma frågade om jag skulle komma ner och äta ugnspannkaka var, melinda (storasyster som bor i finland), ugn, socker, bubblor! Ja, när vi var små så har jag ett svagt minne av melinda kollande in i ugnen, hon skulle få sin favorit rätt, eller va de inte så? Men själv tyckte jag ugnspannkakorna var jätte roliga, stora bubblor och desto mer socker man hade på desto godare blev det!

Tid: 30 minuter.
4 portioner.

Ingredienser:

3 dl vetemjöl

½ tsk salt

6 dl mjölk

3 ägg

1 msk flytande smör till smörjning av långpanna/plåt

Gör så här:

Sätt på ugnen på 225°C. Häll mjöl och salt i en skål med höga kanter. Vispa ned mjölken lite i taget för att få en klimpfri smet, använd gärna elvisp. Vispa därefter ner äggen. Häll smeten i smörjd långpanna och grädda i mitten av ugnen i 225°C i ca 20 minuter till gyllengul färg. Skär ugnspannkakan i bitar och servera.


(bilden är från google +att i denhär bilden ser det ut att finns skinka/bacon(?) emellan.. Och enligt mig så ser mammas gjorde miljoner gånger bättre & godare ut) Jag rekomenderar er att prova!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0