förr och nu

Ja igår tog mamma och janina fram 3 stora svarta säckar, fulla med leksaker sen vi (jag, melinda och janina) var små, ja oj vad minnen dök upp.. "Denhär sydde mormor till mig när hon va barnis till mig", "ååh, denhär dockan fick jag när ni kom hem från london" och så vidare lätt det när jag steg innanför dörren:) Vi kollade på mammas foton från deras ungdom och pärmar mamma sparat saker i, min kompis (lovisas) pappa slängde spray flaskor i en brasa när de var till fågelsjön, ja och nu säger dom till oss att inte göra de, dom vet ju själva va kul de är när det smäller lite:D Och min vänns, emmas, mamma har skrivit ett brev (till sig själv, fråga mig inte varför mamma hade en kopia på den)
SUOMEKSI 1982.04.27. (28 vuotta sitten)
"Tänään on tiistai ja on viikon toinen koulupäivä... Täällä on kotosalla...minä..Kaisu (minun kaveri johannan äiti) ja Merja. Minä varsin vain kirjottelen että jos joku sit tulevaisuudessa haluaa muistella menneitä aikoja niin voi tästä ainakin yhden päivän mieleen saada....Tämä Mockfjärd taitaa tulla suureksi kaupungiksi koska tuosta meidän talon kulmasta menee yksi tie ja siitä ajaa autoja hyvin tiheään.(toinen sivu) Otinpaa ja vaidoin puolta. Joo ja jatkan tuota edellistä juttua. joo, ja jos tuota tietä jatkaa kovin pitkälle niin siellä tulee vastaan niin kutsuttu umpikuja.(sieltä mistä löppöset just on muutanu, trätäppvägenin loppu) Mutta sieltäpääsee pois ilman että pitää peruuttaa. Siinä on pieni lätti maata johon on kylvetty ruohoa, ja kun sen ympäri kurvaa niin silä voi jatkaa matkaa niinkuin moottoritietä, mutta ei yhtä leveää. Nuo mun kaks muuta sisarusta meinaa kai vähän kinastella tuolla kamarissa...."
PÅ SVENSKA:
1982.04.27. (28 år sedan)
"I dag är det tisdag och veckans andra skoldagen... Här är bara hem...jag..Kaisu(min kompis Johannas mamma) och Merja. Jag skriver bara för skojs skull om någon sen i framtiden vill minns tillbaka på det förgångna och det kan åtminstone få en dag att tänka på .... Mockfjärd kommer troligen bli en stor stad eftersom i hörnet av vårt hus går en väg och det kör bilen förbi väldigt ofta. (Sida nr 2) Tog och vände sida. Jaaa och jag fortsätter där jag slutade den tidigare historia. Jaaa, och om man fortsätter dendär vägen en bit kommer man till ett så kallat väg slut.(där löppöset har precis flyttat från, trätäppvägens slut) Men man kan komma därifrån utan att behöva backa. Det finns en liten plätt mark där man har  planterat gräs, och om man sladdar runt där kan man fortsätta som på en motorväg, men vägen är ju inte lika bred. Domdär mina andra två syskon håller på att börja bråka därborta i kammaren"
ni fick inte allt men en liten del av brevet;)

Och nu ska ni få se på lite annat gammalt:D

morbroderna tero & veli-matti på maskerad..





Så härlig många minnen man har!:D allt av dehär minns jag inte men har andra minnen, många många många sånna:D Men tänkte att om någon som är med på bild råkar kolla in så får den nog oxå finna minnen för en stund:D

Idag! Ska jag till mockfjärd, den lilla lilla byn (som i frmtiden kanske någongång blir en stor stad;)) med en massa underbara vänner men för de ska jag nog ta och städa nere toaletten som jag lovat mamma:) Men i övrigt i dag har jag inte gjort så mkt, städat mitt rum, skrivit lite i min kära hjälpreda, kalendern, och så har jag städat övervångens toalett:) Men ha de bra alla bloggläsare!<3

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0