21/1.10

Ja först till ämnet finnar, jag har själv väldigt sällan såna men när jag har det så AVSKYR jag om dom skulle ha sån där vit/gult äckligt var i sig, det finns många som har få finnar men stora lysande eftersom att dom har den här varet i sig, jag rekommenderar om att klämma dom, men fingertopparen så du bara får ett litet hål i dom så varet kan rinna ut. Grundorsaken till att man får problem är att huden producerar för mycket talg (sebum). Sebumet är till för att skydda huden men när kroppen producerar för mycket täpper det igen porerna så att pormaskar uppstår. Ifall poren sedan blir inflammerad uppstår en finne. Om du sen klämmer den så är inte inflammerade stället så igentäppt som det skulle vara om varet låg i vägen, dom hindrade poren från att andas!
Om varet ligger i vägen och hindrar poren från att andas så dör tillstut poren och när inflammationen läkt så blir det bara kvar en ful grop!  Finnar bildas även när/om du täpper till en por, med t.ex. smink... + att utan att du ser de så har du under dagtid när du är i många olika miljöer fått et smutslager i ansiktet och då är det även viktigt att du tvättar ansiktet med kalt vatten (i varmt kan det finns bakterier), och på morgonen, för även då har ett fettlager samlats på huden. Kämpa på där hemma med finnarna. Berättar detta för att vill att allas hy ska förvaras fin och slät fast än man haft finnar i ungdomen:) Har läst fakta om detta, sökte på google och läste igenom olika teorier och de är få som säger att man ska låta finnarna vara orörda för du har sönder hyn när du klämmer finnen, men huden du klämmer ramlar av, den sjunker inte tillbaka!! LYCKA TILL!

Min dag, (en finnfri dag:D) har varit helt okey, hade än en gång svårt att sova på natten på grund av min hosta:S och var därför dödstrött på morgonen, men när man väl var i skolan så var det helt okey, först hade jag:

 

  • samhällskunskap och vi gjorde ett arbete om ett annat lands politiska uppfattning (kan man säga så?;P)
  • engelska var vi bara diskuterade
  • naturkunskap där jag hade redovisning om vindkraft
  • svenska, skulle ah skrivit en novell men fick bara till en början sen dagdrömde jag resten av lektionen

=kort dag:D Jag kom hem, läste den nya Kalle Ankan och gick sedan och lade mig! Sov i ca. 2 timmar, pappa väckte mig till middag och så nu kom jag till datorn:) snart ska jag börja göra om den skriftliga delen av vindkrafts rapporten, en förra gjorde jag klart, så FÖRSVANN den! spårlös borta! HITTELÖN 50kr!:D och så passar vi på att gratta:

Lillasyster Adele 8 år!<3<3

Matti Niskanen 18år:)


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0